Met buurvrouw De Vries heeft u intussen kennis kunnen maken. Al jaren tolt zij rondjes in de papieren mallemolen van wantrouwen en verzakelijking. De toon en de teksten die instanties tegen haar bezigen komen steeds verder af te staan van haar alledaagse werkelijkheid. Zo ook bij haar ziektekostenverzekering.
Buurvrouw De Vries heeft incontinentiemateriaal nodig, betrekt het bij de apotheek om de hoek en brengt het in rekening bij de verzekering. Een systeem dat werkt, maar juist dan ligt de vooruitgang op de loer. Oktober 2004 meldt Zilveren Kruis Achmea dat de regels voor het aanvragen van hulpmiddelen "vereenvoudigd" zijn: “Onder andere voor incontinentiemateriaal is bepaald dat u direct met uw aanvraag of voorschrift naar een leverancier kunt gaan, die met ons een overeenkomst heeft gesloten”. De dichtsbijzijndste leverancier, zo leert een bijgevoegde lijst, is in Haarlem gevestigd. In haar woonplaats Amsterdam kan ze niet langer terecht, laat staan bij de apotheek om de hoek. “Hieronder noemen wij een aantal door ons gecontracteerde leveranciers. Belt u ze gerust eens op”. Waarna één leverancier wordt voorgesteld: Bosman Medische hulpmiddelen in Eindhoven.
Voor de apotheek om de hoek is het ook wennen: eind 2004 haalt de buurvrouw spuiten die ze nodig heeft om wonden (gevolg van borstamputatie) schoon te maken. Ze krijgt de spuiten mee maar enkele maanden later kleppert de brievenbus: een rekening van de apotheek. “U heeft spuiten bij ons gehaald in oktober op rekening van Zilveren Kruis. Zilveren Kruis heeft ons echter laten weten dat ze dit hulpmiddel niet aan ons vergoeden”. Dankzij de marktwerking zal ze op zoek moeten naar een andere leverancier van deze spuiten. Misschien iets voor de firma Bosman Medische hulpmiddelen te Eindhoven?
Metz de mantelzorger
09 juni 2006
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten