01 februari 2009

Stelletje stinkerds

Wat een stelletje stinkerds om ouwe mensen zo te pesten", zegt tante N. terwijl ze de brieven van Pretium Telecom naar het midden van de tafel schuift. "Gefeliciteerd met uw keuze voor het Pretium Weekend Vrij abonnement ", zo begint de brief die directeur Nyks eind december 2008 stuurde aan tante N. van 86.
"Ik heb helemaal niks besteld", weet ze zeker, "ik heb tegen die man aan de telefoon zelfs gezegd dat ik alles bij het oude wil laten, ja!"
- Dus u heeft 'ja' gezegd.
"Welnee!"
- Maar u zei net ook het woordje 'ja'.
"Ja, maar niet omdat ik iets wilde veranderen."
- En dat woordje 'ja' hebben ze op hun bandopname achter een andere vraag geplakt: de vraag of u een abonnement van Pretium wil bestellen, met automatische incasso op... wat was uw gironummer ook al weer, tante?
"Uh, 44 en dan 68, effe nakijken, hoor".
- Dat hebben ze dus ook, en vandaar dat ze nu van uw rekening gaan afschrijven. Elke maand vóóraf de abonnementskosten en achteraf de gesprekskosten.
"Mij maken ze niet bang, ik heb die gasten gebeld en gezegd dat ze geen cent van me krijgen! Hij dreigde me en zei dat ik er voor zeker een jaar aan vastzit en dat ze een incassobureau bij me langs sturen."
Vanaf 29 januari belt tante met Pretium. En dat belt niet lekker.

...klik op de brief voor een groter beeld...

Enige maanden eerder was mijn 92-jarige moeder, zus van tante N., plotseling verstoken van de voicemail, en dat was nou net de enige noviteit in communicatieland waar ze aan hechtte. Na enig speurwerk ontdekte mijn broer J. - een expert in administraties - dat ze zonder daartoe opdracht te hebben gegeven was overgestapt van de KPN naar Pretium. Met veel kunst- en vliegwerk is ze weer terug verhuisd naar de KPN. Net op tijd want haar zonen waren, ondanks hun vredelievende inborst, zich al aan het opmaken voor een belegering van het kantoor van de heer J. Nyks aan de Amerikaweg 10 te Haarlem.

En nu dus tante N., net zo bijdehand als haar zus en net zo hard bedrogen door deze Haarlemse flessentrekker, die volgens de wet het gelijk aan zijn kant heeft. Er deugt niks van Nyks, maar veel erger is dat de wet niet deugt.


...klik op de brief voor een groter beeld...

Vraag aan de KPN: Waarom sluit u mensen af die niet bij u opzeggen?
Tsja, zegt de meneer van de KPN, wij moeten van de Opta in het kader van de marktwerking abonnementen direct stopzetten en het nummer overdragen zodra een andere partij meldt dat iemand over wil stappen. Andersom geldt deze voorwaarde overigens niet.
Om de marktwerking alle ruimte te geven staat de wetgever in Nederland dus toe dat elk simpel 'jaatje' in een telefoongesprek genoeg is om gekaapt te worden, met telefoonnummer en automatische incasso's erbij.
Ho ho, werpt de slimme lezer tegen, dan blokkeer je toch die incasso!
Dat stopt inderdaad de betaling maar dan is je telefoon tot nader order afgesloten.
Liefhebbers van ongure telefoonhandel lezen verder op http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=23373

Metz bij zijn tante

Geen opmerkingen: