17 juni 2008

Achter de voordeur

Binnenkort melden zich voor mijn voordeur ambtenaren die áchter mijn voordeur willen komen. Elke zichzelf respecterende gemeente kiest tegenwoordig een wijk uit waar de onderdanen deur achter deur worden gevisiteerd. Ik woon in zo'n wijk. "Achter de voordeur in de Indische Buurt" heet het project dat ruim 1 miljoen euro kost. Mijn postcode geeft aan dat ik doorgelicht moet worden. Heb ik schulden? Sla ik mijn dochter? Ben ik eenzaam? Gek? Zou ik niet eens moeten gaan werken? Mis ik subsidie?
Iets in mij verzet zich tegen deze individuele benadering op collectieve basis. Niet dat ik erop tegen ben om bij eenzame, ongelukkige, subsidies-mislopende, werkloze, gekke, onder schuldenlast gebukt gaande, meppende ouders aan te bellen en zodanig druk uit te oefenen dat de handjes voortaan op correcte wijze uit de mouwen worden gestoken.
Integendeel: direct doen!
Maar dan wel op grond van aanwijzingen en niet op grond van postcode.

Metz achter de voordeur

1 opmerking:

erica zei

Komen ze echt bij iedereen? Volgens mij hoef je ze niet binnen te laten.