Het idee van Pieter Hilhorst om kinderen koppelgewijs (geen Sjors zonder een Sjimmie) met voorrang toe te laten op de Amsterdamse basisscholen, heeft geleid tot een convenant. Een convenant! Wat wil je vandaag de dag nog meer? De verslaggeefster van Het Parool zaagt de Amsterdamse onderwijswethouder door over dat zwart en wit. Wie is wit en wie is zwart? Flauwe vraag natuurlijk. Dat erkent wethouder Buyne ook: "Heel flauw", waarna ze er niet een slaagt antwoord te geven.
Terwijl het zo simpel is.
Er zijn namelijk twee manieren om zwart en wit uit elkaar te houden. De eerste manier is een beproefde methode, gebaseerd op de wetten van Mendel. Die manier houd ik graag buiten de discussie. De tweede manier kijkt naar de actuele regelgeving die bepaalt welk kind voor 1,2 telt (hoe meer 1,2-kinderen, hoe zwarter de school) en welk kind niet.
Volgens de huidige wetgeving maakt een kind de school zwarter wanneer de ene ouder alleen lagere school heeft en de ander hooguit LBO. Als ik dan even kijk naar groep 6 op de behoorlijk zwarte school om de hoek, zie ik poepiebruin meisje L., moeder Hollands, vader Surinaams, volgens de wetten van achterstand echter een wit kind, want vader én moeder hebben meer dan VWO. Meisje A., hartstikke Turks want beide ouders zijn Turks, is ook spierwit want moeder heeft HBO gedaan. Bleke W., hij representeert de vierde generatie van een Indische Buurt-familie, is zwart als roet want moeder heeft alleen maar basisschoool en vader een afgebroken LBO-opleiding. Jongen M. dan, vader Egyptisch en moeder Nederlands, beiden hoger opgeleid, lekker wit dus . Of meisje R., vader een Iranees ingenieur, moeder een half-Surinaamse onderwijzeres. Ik raak de draad kwijt, een zwarte school vol witte kinderen, het is de klas op zijn kop.
Metz leest de krant
Terwijl het zo simpel is.
Er zijn namelijk twee manieren om zwart en wit uit elkaar te houden. De eerste manier is een beproefde methode, gebaseerd op de wetten van Mendel. Die manier houd ik graag buiten de discussie. De tweede manier kijkt naar de actuele regelgeving die bepaalt welk kind voor 1,2 telt (hoe meer 1,2-kinderen, hoe zwarter de school) en welk kind niet.
Volgens de huidige wetgeving maakt een kind de school zwarter wanneer de ene ouder alleen lagere school heeft en de ander hooguit LBO. Als ik dan even kijk naar groep 6 op de behoorlijk zwarte school om de hoek, zie ik poepiebruin meisje L., moeder Hollands, vader Surinaams, volgens de wetten van achterstand echter een wit kind, want vader én moeder hebben meer dan VWO. Meisje A., hartstikke Turks want beide ouders zijn Turks, is ook spierwit want moeder heeft HBO gedaan. Bleke W., hij representeert de vierde generatie van een Indische Buurt-familie, is zwart als roet want moeder heeft alleen maar basisschoool en vader een afgebroken LBO-opleiding. Jongen M. dan, vader Egyptisch en moeder Nederlands, beiden hoger opgeleid, lekker wit dus . Of meisje R., vader een Iranees ingenieur, moeder een half-Surinaamse onderwijzeres. Ik raak de draad kwijt, een zwarte school vol witte kinderen, het is de klas op zijn kop.
Metz leest de krant
Geen opmerkingen:
Een reactie posten