10 februari 2013

Alle dertien goed

Het interesseert me geen geen bal; geen dommer tijdverdrijf dan voetbal. Waar halen KNVB, UEFA en FIFA de moed vandaan zichzelf belangrijk te achten. En toch, elke zondag wil ik het weten: heeft ADO gewonnen? Yes! Heeft Feyenoord gewonnen? Yes! Heeft Ajax verzuimd te winnen? Yes! Omdat mijn vader fan was van Ajax, zijn mijn broers en ik voor Feyenoord. Puberaal inderdaad, mijn vader was trouwens een luiestoelsupporter en is al jaren dood, maar deze eenvoud zit nu vastgebakken in mijn emotionele systeem. En omdat ik in Den Haag geboren ben, gaat er een warm golfje door me heen, telkens als ADO wint. Een paar schappen lager liggen vage sympathieën: voor Zwolle en tegen AZ, voor NEC en tegen Vitesse, voor Heerenveen en tegen alle Limburgse en Brabantse clubs, voor Groningen en tegen Utrecht. Een beetje voor Twente, maar vooral niet teveel. Ik heb geen onderbouwing voor dit pakket voor- en afkeuren. Met Heerenveen ben ik nu een beetje in de war: vanwege Freek en Marco de Pannekoek vóór maar vanwege die rare dikke deur Veenstra tegen. Een gelijkspel zou het beste zijn.
Op die manier geredeneerd had ik ze deze week alle dertien goed in de toto. Dat geeft een voldaan gevoel. Voor eventjes dan want het gaat natuurlijk nergens over.

Metz kijkt voetbal  

Geen opmerkingen: