08 februari 2013

Leegland 5

Wie, zoals ik, in Leegland woont en soms een stukje over de omgeving wil schrijven, kan kiezen uit twee onderwerpen: de horizon en de lucht. Verder is er eigenlijk weinig te zien.
Als ik bijvoorbeeld op het waterkerinkje bij de Koevorde sta, zie ik in een 360 graden view de horizon lager dan waar ik sta. Had ik een verrekijker, dan kon ik nog een horizon verder kijken.
De horizon is dus laag en dat maakt dat de grote rest, lucht is. Die lucht is spannend; het is  alsof er een immense glazen stolp over dit vlakke land is gelegd met lichtprojecties op de binnenkant van deze halve bol.
Kijk ik naar de lucht om mij heen bij de Koevorde, dan zie ik links achter mij een plak loodgrijze lucht hangen met striemen naar beneden. recht voor is de lucht ice blue, zou een marketeer zeggen; rechtsvoor drijft een grijze vormloze wolkenmassa door de lucht en rechtsachter tollen stapelwolken door het blauw. Voor elk wat wils, kan men zeggen.
Wie hier aan gewend is, mijdt bos en heuvels.
Het is daar veel te benauwd!

freek

Geen opmerkingen: