20 februari 2013

Deskundige dames


Zeventig procent van de deskundigen in nieuws- en praatprogramma's op de publieke omroep is nog steeds man en dat moet veranderen, aldus de bazin van de publieke omroep. Dat hoef je Matthijs geen tweede keer te zeggen en hup diezelfde avond nog een tafel vol vrouwen om het probleem aan de kaak te stellen. Maar dit keer geen goedgehumeurde Georgina, geen braaf meelachende Halina, geen wild gelokte Merel, en geen vlot gebekte Claudia. Nee, deskundige dames die met al die kundigheid meteen tot de crux van het probleem komen: “Vrouwen willen gewoon minder graag op tv dus daar moet je harder je best voor doen”. “Ja, ik word wel gebeld, maar dan vind ik het maar eng en dan moet ik weer langs huis om mijn bloemenjurkje op te halen”. “Ik kijk eigenlijk ook nooit tv” en “ik wil graag op de inhoud gevraagd worden en op die inhoud schieten de programma's vaak tekort”. De bazin wil graag dat programmamakers wat harder hun best doen die onwillende vrouwen toch aan tafel te krijgen, want we weten allemaal dat als vrouwen nee zeggen ze eigenlijk ja bedoelen. En dus komt er een lijst, een lijst met namen, namen van deskundige dames, deskundige dames die zoals ze nu hebben bewezen zorgen voor tenenkrommende tv. Een lijst dus die voor alle programmamakers duidelijk maakt wie ze niet moeten bellen als ze interessante tv willen. Jammer is het wel, maar ik denk dat het niet de vrouwen zijn die tekortschieten in de beeldbepalende programma's maar de deskundigheid.

Sjaan zit even op de stoel van Metz en kijkt tv

Geen opmerkingen: