21 februari 2013

Kauwtje

En weer heeft de kou toegeslagen. Vluchten ganzen bevolken massaal de grijze lucht, de gure oostenwind  staat in de lengterichting door onze dorpsstraat te blazen en jaagt iedereen het huis in.
Vanuit mijn raam zie ik wel de kauwtjes onverdroten doorgaan met het verzamelen van takjes in de holtes van de leilindes langs onze straat. Buurtgenoten hebben vorg jaar de holtes met kippengaas afgedekt om de kolonie kauwtjes wat in te dammen, maar de gemeente heeft  die inspanning weer ongedaan gemaakt.
Vroeger op de lagere school had een klasgenoot een tam kauwtje. Daar kwam hij mee naar school, kauwtje op de schouder. Het beestje posteerde zich onder lestijd in een kastanjeboom en verscheen weer met een duikvlucht in het 'speelkwartier'.  Ik was jaloers op mijn klasgenootje, ook al had die altijd zwerende plekjes op de knie en een groene snotpegel van jewelste, hij had wel een kauwtje.
Dus, als er over een paar maanden een jong kauwtje uit de boom valt, issie voor mij!

freek

Geen opmerkingen: