14 februari 2013

Neuteboom

Ik werd vannacht wakker aan dacht aan Neuteboom; een schrale, lange en oude  gehandicapte man met uilenbril en hoed, die vannacht giechelend en hoestend als een schorre kraai in zijn rolstoel zat. Hij was de hoofpersoon in de magnifieke documentaire van Oebele (?)  en Schmidt(?) naam kwijt, die in de jaren tachtig door de VPRO werd uitgezonden. Eigenlijk was de echte hoofdpersoon zijn buurvrouw, mevr Wantjes(?), Bandjes(?) naam kwijt, een klein pittig, vierkant vrouwtje , die zich had opgeworpen als, wat nu heet, mantelzorger van Neuteboom. Onsterfelijk is de scene waarin mevr. Wantjes (?), in een telefooncel, de Sociale Dienst van  Leiden de penibele situatie van mijnheer Neuteboom probeert duidelijk te maken, terwijl Neuteboom voor de telefooncel genoeglijk een sigaartje rookt in zijn rolstoel.

'U spreek met mevr ... , ik bel voor Neuteboom'
Doorverbonden.
' U spreekt met mevr .... ik bel vool Neuteboom'
Doorverbonden

Het was landelijk nieuws indertijd toen Neuteboom overleed; mevr.  ... stierf in stilte, maar vannacht spookten ze voor mijn gesloten ogen en ik vond het prettig hen te zien

freek

nb
Internet leert dat mijn geheugen mij in de steek liet bij de naam van de kleine heldin.
'U spreekt met mejuffrouw A. Verstegen, ik bel voor Neuteboom.'
De makers zijn natuurlijk Thomas Doebele en Maarten Schmidt
De documentaire heet ' De staat van verzorging' ; fragmenten zijn te zien op YouTube.

freek


Geen opmerkingen: