27 september 2007

Lijntrekker

...Uitzicht linkerraam: oudbouw Makassarstraat...

...Uitzicht rechterraam: nieuwbouw Makassarstraat, hoek Boeroestraat...

Een scheefgezakt zooitje, noemde ik de oudbouw in de Makassarstraat gisteren. Rijp voor de sloop. Ik trek mijn woorden half in; had eerst beter omhoog moeten kijken uit het linkerraam. Uit Jans reactie begrijp ik dat het wellicht renovatie betreft. Mwah, misschien zo gek nog niet.
Maar wanneer het zooitje toch gesloopt wordt, stel ik voor een echte architect voor de nieuwbouw in te huren. In ieder geval niet de lijntrekker die de nieuwbouw aan de even zijde van de Boeroestraat heeft mogen tekenen (onderste foto).

Metz in de buurt

4 opmerkingen:

Jan de Laat zei

Hoi,

Er wordt waarschijnlijk wel sloop/nieuwbouw gepleegd (mijn excuses) maar heldere informatie ontbreekt. Voornamelijk door Eigen Haard want zij zijn de brekers en de bouwers.
Op zich geeft het stadsdeel volgens mij alleen een sloopvergunning en een bouwvergunning af. Ze hebben niet veel te zeggen over hoe mooi het wordt.
Ik geloof wel iets over hoogte/breedte/welstand/bestemmingsplan en bouwvolume.
Als de nieuwbouw er dus komt, lees ik dat er 58 (of 56?) appartementen van p 80-100 m2 terug komen, waarvan 30% (17 stuks) in de sociale huur.
Op de hoeken komen blijkbaar niet-woonfuncties. Wel is men in gesprek om er een aantal zorg woningen, of zogenaamde WIBO woningen te realiseren.

Tussenliggende panden zijn onlangs verkocht en worden gerenoveerd door de nieuwe eigenaar, een investeringsmaatschappij.

Hoe weet ik dat nu allemaal? Want je hebt gelijk de informatie is lastig te vinden.
1) convenant Indische Buurt (corporaties met de gemeente)
2) besprekingen in het Dagelijks Bestuur van maart en april 2007 (te vinden op www.zeeburg.amsterdam.nl)

Op Eigenhaard.nl kan je niks vinden.

Maar eigenlijk zou Eigen Haard meer moeten informeren, bijvoorbeeld door een mooi bord & bewonersavonden.
En eigenlijk ook wel iets betere informatie door het stadsdeel. Want er staat nog al wat op stapel in de buurt. Zo iets?

Anoniem zei

Dank Jan. De hamvraag (wanneer sloop en nieuwbouw?) houden we erin voor de 1000 gulden.
Stephan

Jan de Laat zei

Oef oef,

Dat wordt een lastige!

Anoniem zei

heel eerlijk gezegd als iemand dit nog leest moet ik zeggen dat het bedrijf dat allerlei klusjes doet op de makassarstraat ook zegt dat het gehele blok met nummers 122 even nummers dus gesloopt word.
na navraag bij de woningstichting is hierover niks bekend wat betreft de sloop.

het word tijd vind ik dat ook dit blok gesloopt word. tis oud, krakkemikkig het tocht als de klere door het hout dat al lang vervangen moest worden.
en het is er heeeeel erg vochtig.