13 augustus 2007

Algemene veiligheid

...klik op de brief voor een vergroting...

Het bezit van een eigen bedrijf levert aandacht op. Als bedrijfsleider van mezelf ontvang ik bijna elke dag wel een brief en elke dag word ik meerdere malen gebeld. Verzekeraars, uitzendbureaus, banken, handelaren in oud en nieuw papier, ergonomen, projectontwikkelaars, afhaalpizzeria's, leveranciers van kerstpakketten en BMW-dealers, allemaal willen ze wat van me tegen de somma van (zo luidde het antwoord van een pensioenboer toen ik hem vroeg naar de prijs van zijn diensten) 'een x-bedrag'.
Omdat aandacht fijn is en elke aanleiding om niet te werken met beide handen wordt aangegrepen, lees ik alle ongevraagde post van boven tot onder en geef vervolgens elke brief een cijfer. Bovenaan stond tot voor kort een brief van de firma Protec Trans waarin mij een 'luxe gepantserd voertuig' te huur wordt aangeboden (voor maar 1000 euro per 24 uur!). Op twee stond lange tijd minister Pieter van Geel die mij vorig jaar een excuusbrief stuurde waarbij het onduidelijk bleef waarvoor de excellentie zich verontschuldigde. Maar goed, toch aanvaard natuurlijk.
Nu heeft de politie Amsterdam-Amstelland zich bovenaan mijn lijstje genesteld.
"Als politie Amsterdam-Amstelland zijn wij er voor uw veiligheid", zo opent de brief geruststellend. "We zijn waakzaam en dienstbaar, hechten aan een goede bereikbaarheid en willen een transparante organisatie zijn." Toe maar. Waakzaam, dienstbaar, bereikbaar en transparant, waarom ook niet? Maar daar draait het natuurlijk niet om. "Daarom zal in oktober 2007 (...) de 'Politiewijzer' uitkomen. Een uitermate handig naslagwerk waarin alle facetten van het politiewerk aan bod komen. U vindt er een compleet overzicht van alle belangrijke telefoonnummers van de politie en andere hulpverleners. Bovendien bevat het informatie over tal van andere, voor de algemene veiligheid, belangrijke zaken". Een boekje dus voor de algemene veiligheid, dat lijkt me een nuttig boekje. Ik zou zeggen, agent, druk dat boekje maar gauw. Mijn zegen krijg je en mijn belastingpenningen heb je al. Maar dat blijkt niet genoeg, daar moet nog een x-bedrag bij. "Om dit te realiseren worden de kosten gedekt met behulp van reclameopbrengsten". Eerdaags zal de uitgever mij bellen met de vraag of ik "deel wil nemen aan dit project, door middel van het plaatsen van een advertentie in de Politiewijzer".
De volgende stap in het kader van de verbetering van de algemene veiligheid laat zich raden: shirtreclame. Protec Trans staat binnenkort op de rugzijde van elk uniform.
Aangifte doen? Eerst een annonce plaatsen in het personeelsblad van het korps Amsterdam-Amstelland.
112 bellen? Eerst voor 90 cent sms-en.

Metz krijgt post

Geen opmerkingen: