15 augustus 2007

stad en land

Metz is van de stad, ik ben meer van het platteland. Alhoewel ik bijna mijn hele leven in die grote stad heb gewerkt, heb ik er maar twee jaar gewoond. Ik woonde buiten, zoals ze daar zeggen. Soms kwam de grote stad even binnen. Bijvoorbeeld die keer dat er twee uitzetvreemdelingen waren vertrokken uit de oude kazerne, lieflijk gelegen aan 'de zegepralende Vecht'. Omdat ik in die tijd bestuurlijk actief was, werd ik betrokken bij de jacht.
Toen ik op mijn fietsje aan kwam peddelen stond naast de oude kazerne al een mobiele commandopost, vloog een politiehelikopter met zoeklicht laag over de polder en werd net een contingent herders met begeleiders uitgelaten voor het nodige speurwerk. Ik was verbijsterd over de trigger-happy sfeer en mompelde tegen de commandant dat als twee politiemannen zich halverwege de Kalverstraat opstellen en honderd mensen aanhouden, er vast twee illegalen bijzitten. De commandant keek mij bijna verdrietig aan, want als er op het platteland iets gebeurt, gaan ze er helemaal voor.
freek voor de oude doos

Geen opmerkingen: