12 augustus 2007

Broeken en maten

Ik heb de zinloze gewoonte ontwikkeld om bij het passeren van een viaduct de naam van het kunstwerk te lezen. Soms onthoud ik de naam omdat deze bijzonder is. Soms omdat de naam zo goed past bij het moment. Vorige week had ik beide redenen voor handen om de passage van het viaduct "Broeken en maten" te markeren. Het viaduct ligt tussen Kampen en Emmeloord en daar kwam ik 's middags langs op weg naar Freek. Een aparte naam, "Broeken en maten", dat lijdt geen twijfel.
Die ochtend was ik met mijn nieuwe korte broek langs geweest bij de HEMA. Hij was met zijn maatje L te ruim en moest geruild. M, de M van medium, dat leek me beter. "Doet u mij maar de middelste maat" sprak ik naïef.
- "Die had u al", zei de verkoopster.
"Nee, ik had een large."
- "Ja, dat is de middelste maat voor korte broeken. Ik pak een emmetje voor u".
"Dus een large is middelmaat en en een medium is klein. Hoe heet dan small tegenwoordig?", vroeg ik betweterig.
- "Maar meneer, als u geen extra large heeft en large te wijd valt is medium toch klein genoeg?"
"Zo is het mevrouw. Doet u mij maar medium in uw woorden, wat ik dus small noem, en dan laat ik mijn large achter die u weer bij de mediummaten terughangt. Ik neem aan dat u een MBO-opleiding achter de rug heeft?".
Allemaal bluf mijnerzijds. In werkelijkheid ben ik nooit terug geweest bij de HEMA. Te bang voor de vlotte dames. Ik hoop thuis op een knoopverplaatsing van L naar M wat ik dus claim als een correctie van M naar S. Heeft die vakantie toch zin gehad.

Metz in de kleren

Geen opmerkingen: