20 augustus 2007

Lekker veel

Afgelopen week hebben drie mannetjes met een speelgoedgraafmachine een geultje gegraven over de lengte van de straat op anderhalve meter afstand van de gevel. Ze gingen netjes om de geveltuintjes heen. Een paar weken eerder had ik een brief met een stevige klapfolder ontvangen, zodat ik begreep wat deze mannetjes deden. Glasvezelkabels aanleggen. "Lekker veel" stond in dikke letters op de voorkant van de folder van de mannetjes. En daaronder werd in een flink grote letter uitgelegd waarvan ik lekker veel wil: "internet, televisie, telefoon". In een gewoon grote letter werd als extra vermeld: "razendsnel, haarscherp, glashelder".
Wil ik dat wel? Dat vraag je je dan als burger af. Ik heb al zoveel. En maakt nóg meer het leven lekkerder? De folder geeft antwoord: "Ja, dat wil ik. Kijk en bestel: www.glasvezelamsterdam.nl".

De afzender van de folder heet Glasvezelnet Amsterdam CV. Rare afzender. Heeft geen adres en staat ook niet in het telefoonboek. De gemeente of het stadsdeel, organen die met mijn belastinggeld over de straat gaan, doen even niet meer mee.
De begeleidende brief geeft iets meer duidelijkheid. Dat Glasvezelnet is een verbondje van BAM (dat is een aannemer), Van den Berg (dat is benevens een Hilversumse tennismaecenas en beroepsoplichter ook een kabellegger) en Draka (dat is de draad- en kabelfabriek). Ja, die willen de stoepen wel openbreken om er kabels in te leggen. Dat snap ik. De overheid is afwezig maar zal toch - neem ik als onnozele ziel aan - deze bedrijven het jawoord hebben gegeven om scheppend door de buurt te trekken, rare kabels te begraven en burgers te sommeren hun abonnement met de huidige leverancier van internet, televisie en telefoon op te zeggen. Want daar draait die folder om: bestel een abonnement bij de nieuwe aanbieders. Ik ken die nieuwe aanbieders niet, wantrouw sowieso alles wat nieuw is, en wanneer in de folder gebluft wordt dat ik zonder moeite kan wisselen van abonnement ("Er hoeft alleen een instelling in de centrale te worden aangepast") weet ik genoeg.
Ik doe niets.
Toegestuurde bonnen worden niet ingevuld, ongevraagde emails zal ik vernietigen, telefoontjes van onbekende bellers worden vanaf heden niet meer opgenomen. Ik blijf bij mijn oude leverancier. Ik mis het GEB en de PTT nog elke dag en blijf hun rechtsopvolgers trouw. Volgens Van den Berg en zijn vrienden moet ik al mijn geld zetten op de glasboeren en mijn huidige leveranciers wantrouwen. Van den Berg en maten zullen op verzoek uitleggen wat er niet deugt aan mijn op zich afdoende functionerend internet, televisie en telefoonverbinding. "En wat de addertjes onder het gras zijn bij de stuntaanbiedingen die u nu van uw oude provider krijgt".
Zo'n amicale opmerking heeft een averechts effect. Blijf met je rotpoten van mijn rotprovider af.
En dan de nasmaak. De straat, publiek bezit, wordt door mannetjes open gegraven die mij vertellen dat de PTT niet deugt en dat ik mijn geld aan hen moet geven. Mogen morgen andere mannetjes van een ander bedrijf de straat open maken, plankiers leggen naar mijn huis, en zeggen dat zij de waarste, lekkerste, meeste bits per seconde leveren? En de week daarop weer andere mannetjes?
Akkoord, die oude PTT was ook niet alles, maar één ding wist je zeker. Dat tentje boven dat gat in de stoep, dat was van hun en dat stond er maar één keer in de vijf jaar.
En ze gaven nooit af op andere putjesscheppers. Vind ik een deugd.

Metz in de buurt

Geen opmerkingen: