15 augustus 2007

Borden

...Nieuw bord....

Hé, een nieuw bord, zeg ik tegen mezelf als ik over de Veelaan naar het bedrijventerrein op de Veemarkt fiets. Het is een lelijk bord. Alsof de wijkagent die op school het beste was in collages maken, van de korpsleiding opdracht heeft gekregen een nieuw bord te maken.
Maar wat wil dit bord ons nu duidelijk maken? Dat achter dit bord een gebied begint waar het is toegestaan om autoruiten in te slaan?

...glas op de weg...

Nee, want gezien de rode rand is hier sprake van een verbodsbord, zoveel heb ik nog wel onthouden van de theorielessen van meneer Haitsma van rijschool Haitsma. Verboden te parkeren met ingeslagen ramen! Dat zal het zijn. Maar waarom staat er dan risicoparkeren onder? Pas op voor lekke banden want er ligt glas op de weg? De politie zal toch niet met dit bord mee willen delen dat vanaf deze paal elk toezicht ontbreekt en schade aan de auto bij het eigen risico hoort?
"Agent, ik wil aangifte doen van schade aan mijn auto op de Veelaan".
- "Daar beginnen wij niet aan, meneer. Hebben wij dat bord dan niet gezien? Voortaan beter opletten en nu weg wezen want ik moet nog drie borden tekenen voor morgen."
Nee, dat kan het niet zijn, al is het maar omdat er om de hoek al jaren een bord staat waarin de politie zich aanprijst als beveiliger ter plekke.

...het bord om de hoek...

Een nieuw bord dat iets onduidelijks verbiedt, dat blijft knagen. Ook al omdat er nergens een identiek bord staat met een streep erdoor, zodat je niet weet tot wáár het verbod precies geldig is.
Zo kan ik me niet aan de regels houden. En dat doe ik nu juist zo graag.

Metz in de buurt

Geen opmerkingen: