23 juli 2008

Djoeke 22

Lopen met Djoeke levert altijd iets op. We lopen op de polderdijk naar het Koevorde meer, daar waar een visplek is ingericht. Uit de boomtoppen van het het populierenbosje dat de parkeerplaats omzoomd, maakt zich een buizerd los, die zich statig op de thermiek omhoog laat zweven. De vogel maakt een miauwend geluid en net als ik denk dat het vreemd is dat een jagende buizerd geluid maakt voegt zich een tweede bij het eerste exemplaar. Ze cirkelen speels om elkaar heen, terwijl de eerste buizerd steeds zijn roep laat horen. Iets schuin onder deze vogels staat een biddende torenvalk in de lucht; kleingrut op jacht naar muizen of mollen. Ik zie hem duiken en even later verdwijnt hij wentelwiekend van mij af naar de verte, de bruine buik vangt zon, in z'n klauwen spartelt een prooi. Op de rand van water en polder, bij een elzen/berkenbosje jagen tientallen boerenzwaluwen op muggen. Ze scheren vlak over en langs mij heen. De opvaart waar ik langs loop is bedekt met waterlelies en gele pomp. Daartussen zwemt geruisloos, met mij op, een muskusrat, met in z'n bek een bundeltje afgeknaagd riet. Soms duikt hij even onder als het tapijt van waterleliebladeren een te grote barriere is.

freek

Geen opmerkingen: