25 juli 2008

familieverhalen 12

Ik treed op in een documentaire die stapelaar Johan maakt over het bouwen van drie nieuwe, ouderwetse schepen. Hij volgt de vorderingen van de bouw van een Palingaak, een Wierumer Bol en een houten skûtsje op de voet. Ik ga wel's met hem mee als er opgenomen wordt en zo ook onlangs. In Eernewoude bouwt andere Johan uit Workum een houten skûtsje, volgens het bestek van Eeltsje Holtrop van der Zee, hellingbaas te Joure en bij kenners bekend als Eeltsje Baes en even beroemd is zijn zoon Auke Baes. Het toeval wil dat mijn pake op de werf heeft gewerkt als baas van de brandhoek, daar waar de boegen en de konten van schepen werden gebogen in de hitte van een rietvuur. Het leek Johan leuk dat ik enige familieverhalen vertelde aan de huidige bouwer. Staande bij de boeg vertelde ik de huidige scheepsbouwer over de tochten die mijn pake met Auke Baes maakte naar de vlothaven van Zaandam, om hout on te kopen. Maar ook mijn beppe speelde een rol in het leven van deze beroemde scheepsbouwer. Omdat hij vrijgezel was en nogal verslonsde, nam mijn pake regelmatig een pannetje soep voor zijn baas mee en als Auke Baes éénmaal per maand voor zaken naar Leeuwarden ging waarschuwde mijn beppe hem om zich goed te wassen, omdat de zaken de stadse hoeren van Leeuwarden waren. Dat vertel ik voor de camera en dat wordt medio mei volgend jaar voor een gedeelte waarschijnlijk uitgezonden.

freek

Geen opmerkingen: