01 juli 2009

bloei



Hoe was het ook al weer: meimaand groeimaand, juni bloeimaand?
Ik denk dat het zo is, want eerst komt groeien en dan bloeien, toch?
In elk geval is mijn tuin in juni op z'n volst. Omdat ik een halfwilde tuin heb, zijn snoeien en wieden moeizame begrippen. Wat moet weg en wat kan blijven staan?
Het doet me denken aan het nest jonge katten dat onze toenmalige huiskat in het diepe verleden wierp. Alles poesjes zou ik, manhaftig, een pijnloze, geruisloze dood laten sterven in een bakje lauw water, op één na. Achteraf, twee gruwelijkheden op een rij: eerst de keuze van de overlever, dan het doodmaken van de achterblijvers. Ik heb het gedaan en met spijt achteraf. Eerst slecht geslapen en nu droom ik nog wel eens van dat wriemelde grut in de handdoek, dat ik onder water hield in de gootsteenbak.

freek


Geen opmerkingen: