11 juli 2014

Jongen

Ik weet een buizerdnest in de vork van een abeel bij het Koevorde Meer. Elke dag ga ik even kijken; op de fiets en Bijke er naast. Ik gooi een stok ver in het water. Bijke springt dan van de steiger en zwemt een poosje Ik ga  het nest in de gaten houden. Soms zie ik een buizerd op de rand zitten en soms is er alleen maar wat gescharrel net boven de nestrand.
Tot vandaag. De jongen zijn uitgevlogen. Het zijn er twee. Ze cirkelen een beetje onbeholpen onder het ouderpaar, dat hoog in het zwerk op de thermiek drijft. Zo nu en dan maken pa en moe een duikvlucht naar beneden, om te kijken hoe het grut beneden  het maakt. Die krijsen dan om voedsel. Dan gaan de ouders dan zoeken, maar niet meer voor lang. Dan moeten de jongen wegwezen, want hier zijn niet genoeg muizen.

freek

Geen opmerkingen: