11 juli 2006

Omrijden langs de IKEA

...Het Parool van gisteren...


Met een aangenaam windje in de rug heb ik zojuist al fietsend het tracé van de beoogde verbinding tussen A6 en A9 geïnspecteerd. Inderdaad, de natuur ter plekke wordt vast lelijker wanneer daar een weg wordt aangelegd. Zoals natuur doorgaans lelijker wordt van wegen, vliegvelden, woonwijken et cetera. Ik was vooraf een beetje tegen die weg. Kan dat niet anders? zo vroeg ook ik me af. Vreemd genoeg ben ik na mijn fietstocht van mening veranderd. Misschien kwam dat al een beetje door Het Parool van gisteren waarin de weg als een boze dreiging wordt gezien. Hoera, hoop voor de natuur, we gaan de A9 verbreden om de inwoners van Almere en Lelystad toegang tot Amsterdam en Schiphol te bieden. De geen-vlees-geen-vis-oplossing. Of kwam het door de borden in de wei en de raamaffiches nabij Abcoude? 'Geen A6-A9' en 'Hier geen snelweg'. Aan de ene kant van het vrijliggende huis stond het bord, aan de ander kant drie auto's. Zo'n dikke, hoog op de wielen, voor meneer die blijkbaar een te kleine heeft, een Japanse stationwagon voor mevrouw en een Ka voor dochterlief. Moet kunnen. Zonder auto ben je in de natuur onthand. De boerderij ernaast had een raamaffiche en twee auto's, verderop langs het Gein hetzelfde beeld. Ik telde al snel elf auto's op vier adressen. Nogmaals, moet allemaal kunnen maar toch begint er binnenin wat te schuiven. Je gaat dan als het ware op zoek naar rationele argumenten om je ongemakkelijke gevoel te stutten. Lijkt het er niet op dat we eerst de steden op een klontje bouwen in het westen, dan schrikken van de gevolgen en vervolgens van de weeromstuit weigeren een fatsoenlijke weg aan te leggen? Tussen twee punten. En dus niet via twee omknooppunten. Het is dezelfde halfslachtigheid die Lelystad aan een kopstation heeft geholpen. Wilt u treinen van Lelystad naar Leeuwarden? Overstappen in Weesp aub! Wilt u met de auto van Almere naar Schiphol? Omrijden langs de IKEA svp!

Metz op de fiets

Geen opmerkingen: