05 februari 2008

Hije

Ik sta tegen twaalven bij het droppingsveldje in de Haulsterbossen. Hier werden in de oorlog wapens en ander spul voor de Friese illegaliteit afgeworpen, door een jongen uit de streek: Hije Schaper, zoon van een kroegbaas uit Joure, schoolgenoot van mijn moeder, RAF-vlieger in de oorlog en later in vredestijd adjudant van Koningin Juliana, zei mijn moeder een beetje trots. Hije Schaper, die later in de oorlog een doorstart maakte met zijn watervliegtuig op het Tjeukemeer, omdat zijn missie was verraden en hij onder vuur kwam te liggen. Mijn moeder heeft, met mij op de arm, achter de gordijnen staan gluren hoe de verzetsmensen die Hije moest oppikken, nu werden opgebracht door de Duitsers.
Nu sta ik bij de oude droppingsplaats en voel de historie van deze plek aan mijn lijf. Uit de bosrand komt een roedeltje van vijf reeën. Ze gaan grazen op de plek. Dan is het twaalf uur en plotseling beginnen de sirenes te janken. Omdat het windstil is komt het geluid van overal en van alle dorpen. Ik word teruggeworpen in de tijd en kijk met kippenvel op mijn arm in de lucht, of de vliegtuigen al komen.
freek

Geen opmerkingen: