01 juni 2008

Twans Tunnelvirus

NOVA bood vrijdagavond 30 mei een gesprek met Henk Jochemsen, bijzonder hoogleraar medische ethiek en lid van de ChristenUnie, en Caroline Haasbroek, drager van een erfelijke vorm van borstkanker. De journalist/presentator heette Twan Huys. Aan de orde was de vraag of je bij deze vrouwen embryo's mag uitselecteren op dit genetisch materiaal.
Het was een bijzonder gesprek. Niet vanwege de standpunten of achterliggende belangen bij dit onderwerp, waar je trouwens uren over zou kunnen, wat zeg ik?, móéten debatteren. Nee, het was bijzonder omdat het in vijftien minuten liet zien hoe vast het tunnelvirus (tot nu toe voorbehouden aan rechercheurs van politie en rechters) zich heeft genesteld in de Nederlandse journalistiek. Crucify him!!

Twan Huys: "Waarom vindt u dat vrouwen gedwarsboomd moeten worden als het gaat om deze medische techniek?"
Henk Jochemsen: "Het gaat natuurlijk om meer dan alleen de betreffende vrouwen wiens situatie duidelijk invoelbaar is. Het gaat daarbij om iets heel ernstigs en men wil graag een gezond kind hebben. Dat wil alle ouders en dat is heel begrijpelijk. Maar het gaat natuurlijk om veel meer dan dat. Het gaat om een nieuwe techniek waarbij de deur wordt opengezet voor het selecteren van ongeboren leven op een aandoening waarop een verhoogde kans bestaat en ..."
Twan Huys: "De verhoogde kans is 80%, 85%".
Henk Jochemsen: "Ja, 60 soms, 40 soms en..."
Twan Huys: "Mevrouw Haasbroek, wat zijn de cijfers die u hoort?"
Caroline Haasbroek: "Het kan variëren inderdaad maar toch wel tussen de 60 en 85% ".
Henk Jochemsen: "Dat is de discussie en dan ziet u gelijk hoe die dingen gaan. Het is een kansbepaling. Tot nu toe was het alleen toegestaan bij ziekten waarbij er 100% zekerheid was dat die op zouden treden".

Twan Huys (hij richt zich tot meneer Jochemsen): "Kunt u uitleggen aan mevrouw Haasbroek persoonlijk, waarom u vindt dat zij niet voor deze medische behandeling in aanmerking kan komen?"
Henk Jochemsen (sprekend tot mevrouw Haasbroek): "Ik vind dat er in Nederland een beleid gevoerd moet worden dat gebaseerd is op ethische principes. Een ethisch principe is er niet alleen om mensen te helpen een gezond kind te krijgen, maar daar zitten natuurlijk ook andere principes aan vast die te maken hebben met de bescherming van het leven, maar óók met het soort maatschappij waar wij in wonen. Ik vind dat, als wij toe gaan naar een samenleving waarin vóór de geboorte kinderen, embryo's, geselecteerd worden op erfelijke aanleg van een ziekte en dan weggeselecteerd worden als er een verhoogde kans is op een bepaalde ziekte, dan vind ik dat een samenleving die niet wenselijk is."
Twan Huys: "Mevrouw Haasbroek?"
Mevrouw Haasbroek: "Ja, ik vind dat het percentage van 80% een beetje gebagatelliseerd wordt.(...) Mensen met deze erfelijke ziekte hebben er een lange lijdensweg op zitten en hebben dit als laatste hoop".
Twan Huys: "Dit betekent dus dat de ChristenUnie het nu tegenhoudt terwijl er een heleboel leed bespaard kan worden door deze techniek?".
Henk Jochemsen: " Ja, maar ook leed veroorzaakt. Deze embryo-selectie is een weg die niet eenvoudig is .. "
Twan Huys: "Maar daar kiest mevrouw voor. Mevrouw mag toch zelf die keuze maken. Of niet?"
Meneer Jochemsen: "Nou..., dat is de vraag..."
Twan Huys: "Van ú niet, dus".
Henk Jochemsen: "Dat is de vraag. Kijk, medische behandelingen vinden plaats op basis van indicatie en op basis van criteria en op basis van ethische principes..."
Twan Huys: "De vraag is: mevrouw Haasbroek is 36 jaar. Welk leed kan zij zichzelf berokkenen of anderen als zij deze techniek toepast?"
Henk Jochemsen: "Nou het gaat niet alleen om deze individuele gevallen. Je kunt namelijk beleid niet voeren ..."
Twan Huys: "Misschien kunt ú het haar zelf uitleggen?"
Henk Jochemsen: "Nou ja, ik probeer u uit te leggen: het gaat niet alleen om mensen die hier zitten. Het gaat om het type samenleving dat je wilt en dan moet je niet beginnen met het oprekken van de grenzen van waar we nog embryo's mogen selecteren. Ik denk dat we aan de kant van de diagnostiek, de zorg en de behandeling extra aandacht moeten geven. Doden van embryo's is geen oplossing voor het leven."
Twan Huys (hij richt zich tot mevrouw Haasbroek): "Zit u in tijdnood?"
Caroline Haasbroek: "Ja, ik zit zeker in tijdnood."
Henk Jochemsen: "U heeft embryo's laten invriezen, begrijp ik."
Caroline Haasbroek: "Ja, dus het alternatief is dat ik daar zwanger van word, zonder embryoselectie, en dat ik dan een vlokkentest laat doen en het risico is dan dat de foetus na 12 weken geaborteerd wordt."
Henk Jochemsen: "Maar u kunt het toch ook geboren laten worden. Over 25, 30 jaar zijn er wellicht meer mogelijkheden. U kunt er toch ook mee leven! Ik snap wel dat het belastend is. Ik begrijp dat heel goed."
Twan Huys: "Hoor ik u zeggen..., zegt u nu tegen mevrouw Haasbroek: het moet voor u geen probleem zijn een dochter te krijgen die dezelfde ziekte heeft..."
Henk Jochemsen: "Ik zeg niet dat het geen probleem moet zijn..."
Twan Huys: "Dat zei u net!!"
Henk Jochemsen: "Nee, ik zeg: dat is een mogelijkheid. Er is geen oplossing zonder problemen".
Twan Huys: "Bent u zelf vader van kinderen?"
Henk Jochemsen: "Ja."
Twan Huys: "Heeft u ook een dochter?".
Henk Jochemsen: "Ja."
Twan Huys: "Stel voor. Uw dochter heeft dit gen en die zegt: Pa, u kunt me wat, ik laat me deze behandeling niet ontzeggen. Zegt u dan: dat verbied ik je dat?"
Henk Jochemsen: "U trekt het helemaal in de sfeer van persoonlijke opvattingen."
Twan Huys: "Maar natuurlijk. Het gaat toch om een persoon..."
Henk Jochemsen: "Nee het gaat om beleid..."
Twan Huys: "Er zit een persoon tegenover u!!".
Henk Jochemsen: "Ja, dat besef ik wel..."
Twan Huys: "Maar U spreekt als een technicus over een mevrouw die ziek is en...."
Henk Jochemsen: "Nee ik spreek niet als een technicus. Ik spreek als een ethicus waarbij het gaat om beleid...."
Twan Huys: "U spreek op een heel klinische manier over een mevrouw die ziek is en dat haar kinderen helemaal niet aan wil doen, dat moet u toch ook kunnen begrijpen".
Henk Jochemsen: "Ja dat begrijp ik heel goed, dat begrijp ik heel goed maar..."
Caroline Haasbroek: "En het is helemaal niet gezegd dat er over dertig jaar goede behandelmethoden zijn want nu kunnen ook nog niet alle vormen van kanker goed behandeld worden".
Twan Huys: "Meneer Jochemsen: 66% van Nederland vindt dat u onzin uitkraamt en dat deze techniek moet kunnen..."
Henk Jochemsen: "Dat ben ik niet met u eens".
Twan Huys: "Dat mag ook, maar ik zeg u alleen maar even dat het blijkt uit onderzoek".
Henk Jochemsen: "Nee, maar u weet net zo goed als ik dat uitkomsten van on..."
Twan Huys "En uw partij heeft zes zetels in de Tweede Kamer. Is het niet raar dat u met zo'n kleine minderheid mensen die een ziekte hebben een genezing of een medische..."
Henk Jochemsen: "Het is geen genezing. Het is geen genezing. Dat is punt één. Twee: de vorige staatssecretaris, Ross van Dorp van het CDA, in een kabinet met D66, heeft dit verboden".
Twan Huys "We hebben het over uw partij".
Henk Jochemsen: "Nee, ik heb het nu over de situatie..."
Twan Huys: "Ik heb het over uw partij, die dreigt met aftreden als dit niet geregeld wordt.."
Henk Jochemsen: "Nee, nee, u zei net dat 66% het onzin vindt en ik denk dat als diezelfde enquête gehouden was in de tijd van Ross van Dorp, dat dit ook gezegd was."
Twan Huys: "Mevrouw Haasbroek, moet u nu Nederland ontwijken en naar België of Engeland toe?"
Mevrouw Haasbroek: "Ja, toevallig had ik al een afspraak in Brussel gemaakt."

Einde item. De gasten worden bedankt voor hun bijdrage aan de discussie en die brave Jochemsen zegt nog "graag gedaan" ook.


Metz kijkt televisie


1 opmerking:

Anoniem zei

Het was inderdaad ontluisterend hoe Twan Huys dit gesprek leidde. Wie durft na deze uitzending nog te zeggen dat Nova 'onafhankelijk' is?