20 september 2009

Agressie in de bus

In de bus van Apeldoorn naar Heerde koos ik een zijwaartse soloplaats, links in het midden. Vroeger zat je altijd in een tweezitsbank achter elkaar maar de hedendaagse bus kent een keur aan zitplaatsen. Solo, dwars, voor twee en drie, naast elkaar, tegenover elkaar, verhoogd, verlaagd, ja, je hebt als reiziger niets te klagen. Achter in de bus zaten enkele Veluwse jongeren op de brede, verhoogde banken. Ze hadden petjes op, snoertjes kwamen uit hun oren en hun benen staken diverse kanten op. Hun smalle kontjes gebruikten ze niet als zitvlees; daarvoor hadden ze een onderrug. Eén van de jongens opende een zijraampje.
"Doe dat raam dicht!", krijste iemand door de bus. "Je hebt met je poten van dat raam af te blijven".
Verschrikt keek ik om me heen. Het was een oudere vrouw recht tegenover me. Ze keek de jongens venijnig aan.
"Je doet niet zomaar een raam open. Je moet je poten thuis houden!"
De jongens verschoven wat op hun bank en één zei zachtjes: "Ik hoef naar jou niet te luisteren".
De chauffeur zette de bus aan de kant en de boze dame stapte naar voren. "Chauffeur, doe er wat aan want dit kan toch niet!".
- "Daarom zet ik de bus ook even stil mevrouw. Want dat kan inderdaad toch niet, zoals u die jongens aanspreekt. U kunt toch ook gewoon vragen of dat raam weer dicht kan?"
De chauffeur ging er bij staan en verzocht de vrouw weer plaats te nemen. Nu was mevrouw pas echt boos. Ze wilde onmiddellijk de bus uit, met zo'n behandeling nam ze geen genoegen. De chauffeur opende de deur en blazend stapte ze uit.
In plaats van de rit te vervolgen legde de chauffeur contact met de centrale van zijn busmaatschappij. "Sorry mensen, dit kan even duren", riep hij tegen de aangenaam verbaasde passagiers. "Die mevrouw gaat nu een klacht indienen en daar kan ik veel last van krijgen". En inderdaad, hij was tien minuten in de weer om de centrale uit te leggen er geen sprake was van een jeugdbende die ouderen lastig viel in de bus. Ik vrees dat het hem niet gelukt is. Met een kwartier vertraging reden we Heerde binnen.

Metz in de bus

Geen opmerkingen: