26 september 2013

kermis

Vandaag ga ik naar mijn oude (geboorte) dorp. De plaatselijke krant heeft  aangegeven dat men wel met de auto mag komen, maar dat die auto op een treurig industrieterreintje buiten het dorp moet worden geparkeerd. Het is namelijk kermis en paardenmarkt in 'mijn' dorp en dan is het dorp mudvol gaan alle remmen los.
Zelf ga ik met vrouw scheep op de m.s. Dikkop 2. Ik kan dan tot aan de paardenmarkt varen en heb niks te maken met verkeersregelaars. Stonden er vroeger wel vierhonderd werkpaarden voor de handel aan lange dwarsbalken; kende de jaren 80 en 90 een kleine opleving met luxe rijpaarden, heden ten dage is de handel weer ingezakt tot een honderdtal paarden en pony's  en staan de veewagens van Italiaanse en Belgische handelaren al klaar om oude beestjes in laden voor, waarschijnlijk, de slachthuizen en worstfabrieken over de grens
Ik mag nog graag even langs die paardenhoofden lopen; hier even kloppen op een hals, daar aaien over een neus of  zo maar een flank strelen, voor dat het lot de paarden verder voert.




(klik op foto voor vergroting)

freek

Geen opmerkingen: