27 juni 2006

Goedemorgen de mantelzorger (10) - 'de klantmanager ondersteunt u bij het vinden van werk'

December 2005 jaagt de Sociale Dienst buurvrouw De Vries weer de stuipen op het lijf. Eerst kondigt mevrouw Pietersen haar vertrek aan, ze gaat met pensioen. De buurvrouw zal haar missen. De dag voor kerst blijkt dat die frisse rotwind wederom de kop opsteekt bij de Sociale Dienst, die nu Dienst Werk en Inkomen heet: "Op 1 januari 2006 start de Dienst Werk en Inkomen Amsterdam. Voor uw ondersteuning op weg naar werk, uw uitkering en de regelingen voor minima kunt u terecht bij de Dienst Werk en Inkomen" Mevrouw De Vries haalt opgelucht adem, haar uitkering is genoemd. Voorzichtig leest ze verder: "Bij de Dienst Werk en Inkomen staat werk voorop. Wij helpen u zo snel mogelijk op weg naar een betaalde baan. Als u nog niet direct aan het werk kan, of werken voor u niet meer aan de orde is, kijken wij naar uw mogelijkheden om actief mee te doen aan de samenleving. Bijvoorbeeld met een werktraject, een stage of vrijwilligerswerk". Direct na lezing van deze zin hangt ze aan de telefoon: "Je moet komen. Ik heb een brief van de gemeente en ik moet vrijwilligerswerk gaan doen. Je weet dat ik dat wel wil, maar ik kán het echt niet meer. Hoe moet dat nou met mijn uitkering?" Even later overhandigt ze, trillend van de zenuwen, de brief die haar bang maakt. Dat bedoelen ze niet zo, probeer ik haar te kalmeren. Dat is alleen voor jonge gezonde mensen, niet voor jou. Laten we eerst maar verder lezen. "De komst van de nieuwe dienst brengt voor u als klant veranderingen met zich mee. In het eerste kwartaal van 2006 wordt u uitgenodigd voor een afspraak met uw klantmanager. De klantmanager is uw vaste contactpersoon. De klantmanager ondersteunt u bij het vinden van werk. In dit gesprek worden uw kansen op werk, en de weg hier naar toe, besproken. Hierover worden duidelijke afspraken met u gemaakt. (...) Namens het College van Burgemeester en Wethouders, Wim Schreuders, Algemeen Directeur Dienst Werk en Inkomen Amsterdam".

Voorwaar geen geruststellend vervolg. Mevrouw De Vries kijkt me met bange ogen aan. "Zie je nou wel! En nou is mevrouw Pietersen met pensioen, die kan ik niet meer bellen. Wat moet ik nou doen?"
- Niks doen, buurvrouw, dat is gewoon een domme brief. Die mensen snappen zelf niet wat ze opschrijven.
Niet geheel gekalmeerd gaat de buurvrouw het nieuwe jaar in, in bange afwachting van de klantmanager. Op 3 januari vangt het klepperen van de brievenbus weer aan. Een brief van de Dienst Werk en Inkomen, niet van de klantmanager maar van Wim Schreuders, Algemeen Directeur, nu even niet namens het college van Burgemeester en Wethouders. "Nadere uitleg en informatie" is het onderwerp. "Op 20 december 2005 heeft u van de Dienst Werk en Inkomen (DWI Amsterdam) een brief ontvangen. In deze brief ontvangt u daarover nadere uitleg. Sommige van onze klanten boven de 65 jaar zijn in verwarring gebracht door de brief. Zij lazen daarin dat ook zij een gesprek krijgen over een traject naar werk. Dat is uiteraard niet het geval. (...) Mocht deze verwarring ook bij u zijn ontstaan, dan spijt mij dat."
Mevrouw De Vries stopt de brief in de doos "Sociale Dienst". "Of moet ik de naam van die doos nu ook veranderen?"


Metz de mantelzorger

Geen opmerkingen: