07 juni 2006

Goedemorgen de mantelzorger (2) - 200 brieven per jaar


Buurvrouw De Vries is nerveus: "Ik moet vrijdag naar het Antonie van Leeeuwenhoek voor een bestraling maar ik mag niet meer want ik ben aan mijn limiet. Wat moet ik nu doen? Dat gaat toch niet langer zo!". Het is een brief die haar bang maakt. "Geachte mevrouw De Vries", schrijft Zilveren Kruis Achmea, "Per 1 januari 2005 heeft de overheid de no-claimregeling ingesteld. U heeft daarvoor de vastgestelde limiet bereikt." Verder was ze niet gekomen, door schrik bevangen. Buurvrouw De Vries krijgt heel veel brieven. Ze is behalve in behandeling voor kanker namelijk ook arm en gehandicapt. Reumatische aandoeningen en een chronische darmafwijking maken haar afhankelijk van speciaal bed en keukengerei, traplift, scootmobiel, incontinentieluiers, hulphond et cetera. Nu wordt buurvrouw De Vries niet aan haar lot overgelaten. Met toelages, kwijtscheldingen, hulpstukken, begeleiderspasssen, indicatieorganen en gecontracteerde leveranciers weet buurvrouw zich omringd door zorg en steun. Maar kan zij zelf nog wijs uit de stortvloed van regelingen? Wie de schoenendozen vol bonnen, brieven en formulieren van buurvrouw De Vries omkeert, wordt moedeloos. Hier kan een middelgroot administratiekantoor een kwartaal mee vooruit. Kan dat niet anders? Moet alles echt permanent worden gecontroleerd met steeds opnieuw kopieën van bewijzen van afwezige inkomsten? En wat levert de marktwerking de buurvrouw eigenlijk op, behalve meer post van meer klantencontactcenters? Bijna elke dag kleppert de brievenbus. Vier maal per week komt de postbode langs. Dat levert ruim 200 brieven per jaar op, brieven van de NS, Connexxion, de Sociale Dienst, Zilveren Kruis Achmea, de Dageraad, de Belastingdienst, Reaal Verzekeringen, de Stichting Tot en Met, Traxx, Valys, de Sociale Verzekeringsbank, Revalidatie Service Amsterdam, Welzorg Nederland BV, de gemeente Amsterdam afdeling WVG, Hooghe Huys Verzekeringen, het ministerie van VROM, Dienst Belastingen Amsterdam, Argonaut Advies, Nuon, NOG verzekeringen, Centraal Adiministratiekantoor Bijzondere Ziektekosten, Proteq Dier & Zorg, Eurocross International Holding BV, Dienst Werk & Inkomen, Amsterdam Thuiszorg.
Ja, over postale aandacht heeft de buurvrouw niet te klagen. Wel over de gevolgen van die stroom formulieren. Er móét namelijk altijd wat. Inkomens moeten bewezen, geboortedata herhaald, sofinummers bevestigd, pasnummers gewijzigd, doktersverklaringen overlegd. Soms moet er niets maar ook dat geeft spanning. Zoals nu met de limiet: "Hiermee is uw no-claim volgelopen en komt u niet in aanmerking voor no-claimteruggaaf".

Metz de mantelzorger

Geen opmerkingen: