21 september 2006

Geen rellen

... Het Parool, 21 september...


..overburen 21 september...

Rellen zijn moeilijk te duiden. Op 30 april 1980 schuilde ik - in functie als verslaggever voor De Groene Amsterdammer- op het Rokin voor de traangaswolken die de politie over de vechtlustige krakers heen spoot. Met de handen voor het hoofd, blik naar beneden, las ik de kop van de krant waar ik bovenop bleek te staan, de extra eerste editie van Het Parool: "Kroning in rustig Amsterdam". Maar andersom kan ook. Kranten schreeuwen moord en brand en schrijven over rellen terwijl feitelijk, we wippen nu even terug naar 1998, twee jongens in het zwembad mot hebben met de badmeester.
Vandaag hield ik mijn hart vast: na een steekpartij ontstaan rellen tussen Surinamers en Marokkanen in de Indische Buurt. Als buurtbewoner was het mij ontgaan maar goed, de buurt is groot en ik woon aan de andere kant. Twee beelden stellen gerust. Het Parool weet het schuurtje bij het huisje te houden (bovenste afbeelding) en de Surinaamse overburen zaten, zoals altijd bij lekker weer, buiten en babbelen met hun Marokkaanse buurjongens wanneer die hun fietsen op slot zetten (onderste afbeelding, sorry voor de kwaliteit).

Metz in de buurt

Geen opmerkingen: