28 juli 2007

Djoeke 3

Ik liep met mijn hond langs het kanaal. Een ouder echtpaar voer met een kajuitjachtje scherp aan de wind. Het grootzeil gestreken, alleen op de fok. Het schip verlijerde behoorlijk van hoger naar lager wal. Een vrachtschip kwam hen tegemoet. Het zeilschip dreef onmiskenbaar richting flank van de vrachtvaarder. De oude man probeerde nog een noodgreep door in de wind te sturen, maar hij bleef afdrijven. De schipper van de vrachtboot gaf het roer over aan zijn vrouw, stoof naar buiten en kon net de stag van het zeilscheepje voorbij een bolder op zijn schip trekken. In het schroefwater gekomen sloeg het scheepje op de lagerwaloever. De schipper schold de oude man verrot en vervolgde zijn reis. Ik betrapte mij er op dat ik nieuwsgierig en klinisch naar dit bijna ongeval had gekeken.
freek voor nautische ervaringen

Geen opmerkingen: