06 juli 2007

Goedemorgen de mantelzorger (44) - bollenrapers

...de Volkskrant, vandaag....


De buurvrouw, uw vader, mijn moeder, onze oudjes, we laten ze in de steek. Dat is althans de bedoeling. Hoe minder geld we uitgeven aan de zorg, hoe beter. Met die opdracht knijpt de overheid de zorg terug tot poetsen. Voor 15 euro per uur. Stel je voor dat we de generatie boven ons echte zorg toevertrouwen. Trouwens, 15 euro is een hoop geld. Dat moet goedkoper kunnen. Een quizje: bollen rapen, aardbeien plukken, bejaarden verzorgen. Wat hoort er in dit rijtje niet thuis? Juist: aardbeien plukken. Daarvoor zijn mijn zoon en ik nooit gevraagd. Als student heb ik vroeger heel veel bollen geraapt. Kisten vol. Mijn zoon S. werd gisteren door studentenwerk.nl gevraagd om de buurvrouw, uw vader, mijn moeder, onze oudjes, bij te staan

Beste S,

Wil jij deze zomer lekker geld verdienen, maar ook kunnen genieten van je vrije tijd? Dan is deze flexibele baan ideaal voor jou! Voor een grote Thuiszorgorganisatie in Amsterdam zijn wij op zoek naar Thuishulpen A voor de Zomervakantie. Je kunt al aan de slag vanaf drie uur per week (maar meer mag natuurlijk ook!). Wij zijn op zoek naar kandidaten die mensen kunnen helpen met de huishoudelijke verzorging. Het gaat om diverse taken zoals het schoonmaken van sanitair en kamers, ramen lappen en eventueel het doen van boodschappen. Het is belangrijk en verantwoordelijk werk, op deze manier is het voor zieken en ouderen mogelijk om zelfstandig thuis te blijven wonen.


Bollenrapers inhuren voor de ouderenzorg, dat is in essentie de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Ik heb mijn zoon hoog zitten maar om hém nu te benoemen tot de dagelijkse toeverlaat van de buurvrouw....

Wat vinden de ontvangers van de thuiszorg intussen van de nieuwe wind? TNS Nipo vroeg het in opdracht van Binnenlands Bestuur aan 474 buurvrouwen, vaders, moeders, oudjes. Wat blijkt? Een kwart vindt het slechter geworden en de rest heeft geen negatieve gevolgen ondervonden van de invoering van de WMO.
Aj, denk je dan.
Zo niet de redactie van Binnenlands Bestuur. "Tevredenheid en opluchting voeren de boventoon", is de conclusie van dit blad. Ach ja, de zorg voor onze ouders is al lang niet meer onderhevig aan de wetten van de logica. Maar dat hoeft ook niet. Als het maar onderhevig is aan de beschavingsnorm van gewoon netjes voor de generatie boven je zorgen.
Primitieve volken schijnen daar goed in te zijn.

Metz de mantelzorger

Geen opmerkingen: