13 augustus 2008

Zwartpakkers

Omdat Hendrik Haan van vier hoog op zaterdagmiddag de kraan open had laten staan, stroomde tijdens mijn laatste vakantiedag 15.000 liter water door de muren en deels door de woningen van drie hoog, twee hoog en één hoog gestaag naar beneden waar de dokter het uiteindelijk ook niet droog hield. Bezijden Hendrik, die vertrok naar gezelliger oorden, was niemand thuis. Toen op zondagochtend de waterval ontdekt werd wees de politie de noodklussers Jacobse & Van Es Calamiteiten Service.nl aan (ik noem ze voor gemak & veiligheid maar zo) om de eerste watersnood te lenigen. En verdomd, met pompen en zuigers verschenen midden op de zondag mannen in zwarte pakken die kranen dichtdraaiden en duizenden liters water wegzogen van de diverse verdiepingen, zo vertelde Hendrik mij later. Hulde. Dat is dan 2500 euro, direct en contant te betalen, hielden de zwartpakkers vervolgens hun hand op. Dat had Hendrik niet op zak maar nadat ik telefonisch vanuit Lyon beloofde maandag te betalen was de deal gesloten. Maandagochtend belde ik het 0900-nummer dat op de bon van de firma J&vE-CS.nl stond met het voorstel het bedrag direct via internet over te maken. Dat vond Jacobse geen goed idee. "Luister meneer, dan loopt het via debiteurennummers en controle over uw eigen kredietwaardigheid voor de verzekeringen, begrijpt u, u wordt dan helemaal doorgelicht dus dat duurt weken want die bestanden moeten eerst worden aangemaakt. Nee, wij werken uitsluitend a contant dus komt u dat geld nu maar brengen. Dat klopt ja, er staat inderdaad geen adres op onze bon want dat heeft te maken met de verhuizing, maar u neemt dus afslag 4, dan alsmaar rechtdoor en na de stoplichten rechtsaf, dan ziet u links bergen kiezels en zand, effe verder bij de tweede boerderij het pad op en helemaal afrijden tot de loods."
Aan het hek bij het hobbelpad hangt een kartonnen bordje waarop in viltstift "J&vE-CS" staat gekalkt. Ik had ook gewoon de brandweer moeten bellen, sprak ik mezelf streng toe. Dan had ik hier nu niet gestaan met in mijn broekzak een ongemakkelijke bundel bankbiljetten en een vage handgeschreven bon met als tekst 3*2 uur a 270 euro en 470 euro 3000 liter plus btw. Die zijn daar toch voor? Woningen leegpompen en zo. Ik draai aan het eind van het pad de auto eerst om, neem ik me voor want ik heb wel eens naar Derrick gekeken.
Voor de loods staan twee mannen in zwarte pakken met op borsthoogte de opdruk "calamiteiten". Ze kijken me wantrouwend aan. In de loods staan twee brandweerwagens, ernaast een derde en voor de loods staat een donkerblauw busje van de brandweer met het opschrift "calamiteiten".
- Ik kom voor J&vE-CS voor de rekening, verklaar ik mijn komst. Zit ik hier goed?
"Ah", begrijpt de ene zwartpakker, "die heb ik hier liggen ja. Loop maar mee".
Als hij mijn vragende blik richting brandweerwagens ziet, legt hij het verband uit. "Ja, voor het onderhoud van het materieel werken J&vE-CS en de brandweer samen, ziet u."
Ik leg de 25 briefjes van 100 euro op tafel en op mijn verzoek stempelt de man BETAALD op de bon.

Metz maakt wat mee

Tijdens noodweer dakpannen losgeraakt? Wij hebben een eigen hoogwerken die tot 30 meter hoog gaat. Geen probleem voor ons om dit op te lossen.

...tekst en foto's van de website van J&vE-CS.nl...

Geen opmerkingen: