14 mei 2009

Dagboek uit een wachtwijk (28) - aangifte

Altijd leuk om post te krijgen en zeker als het een grote, ruim gevulde enveloppe is. Jammer dat-ie van de politie is natuurlijk en ook jammer dat-ie niet op naam gesteld is maar toch, zo'n dikke enveloppe blijft een kadootje. Aangiftemap, staat op de kartonnen omslag en na het openen van de map lees ik ter verontrusting de eerste zin: "U heeft bij de politie aangifte gedaan van een strafbaar feit".
Jeetje. Daar weet ik niets meer van.
"Dit betekent in de meeste gevallen dat u iets vervelends of zelfs iets ergs is overkomen".
Poei, helemaal verdrongen blijkbaar. Niet meer aan denken nu.

Als ik de map optil rollen er twaalf folders, brochures, brieven en flyers uit. Het lijkt wel de oogst van een wandeling over de huishoudbeurs, zoveel losse flodders schiet de politie in één keer op me af. Meldpunt discriminatie, steunpunt huiselijk geweld (ik neem niet aan dat de politie hier gezellig geweld mee bedoelt), voorkom autokraak, veilig wonen - prettig wonen, ingebroken - en nu?, meld misdaad anoniem, schadefonds geweldsmisdrijven, volontair bij de politie, meldpunt zorg & overlast, werken bij de politie; ik kieper de hele zooi de papierbak in. Een win-winsituatie, de politie is van zijn folders af en de kachel kan weer branden.



Alleen de brief van agent Johan Schutte bewaar ik nog even. Hij schrijft namelijk over mijn buurtje en zijn haar zit zo lekker huiselijk in de war. De Makasserplein buurt, noemt Schutte de buurt rond het Makassarplein. Ach, een klinkertje anders, daar valt alleen een kniesoor over.
Tot enig gepieker leidt intussen wel de ondertitel die hij dit hoekje van de Indische Buurt geeft: de buurt die in beweging is. Moet ik dit positief opvatten? De buurt waar halve zolen zich ontpoppen als intellectuele elite? Waar het ene kekke galerietje na de andere multiculturele denktank zich vestigt? Waar krotwoninkjes worden gerenoveerd tot lofts en buurtkroegen transformeren tot hippe bars met bebrilde mediaconsultants?
Of bedoelt Schutte het negatief? Dat schorriemorrie hier maar heen en weer loopt en vette auto's elkaar in de nauwe straatjes de doorgang versperren?


Metz in de buurt

Geen opmerkingen: