05 juni 2009

Jong leven

Er zit een jonge roek in mijn tuin. Helemaal roek, behalve dan dat zijn snavel nog wat geel is, in plaats van dat kachelpoetszwart van die van zijn ouders. Vanochtend zag ik hem voor het eerst. Bijke (9 weken) greep het roekje namelijk om mee te spelen. Door een rauwe kreet van mij liet ze de vleugel los, die ze in de bek had en waar ze aan trok.

Vanmiddag zat de jonge roek op een stapeltje stenen, dat ik ooit nog 's hoop te verwerken. Hij riep om de paar seconden zijn roekenroep. Hij zocht kontakt met z'n ouders maar die lieten zich niet zien. Ik bekeek de vogel van dichtbij. Hij had mooie blauwe kraaloogjes. Volwassen roeken zijn gauwdieven en moordenaars, maar dit jong was nog zo onschuldig, dat ik haar maar wat puppybrokjes heb gevoerd, alhoewel ik van mening ben, dat de natuur zijn gang moet gaan.


freek

1 opmerking:

erica zei

Het is hard, maar als de natuur zijn gang moet gaan, had je de roek eigenlijk ook niet uit de bek van de hond moeten bevrijden. Ik ben benieuwd hoe de partij voor de dieren over dit dilemma denkt.