12 juni 2009

Mission

In 1965 had ik de boeken van Jack Kerouac gelezen en wilde ook wel wat. Daarom ging ik met dertig gespaarde guldens op weg. Naar Londen om tegen atoomwapens te protesteren en misschien nog verder. Het liften ging moeizaam en de overtocht Oostende/Dover (retourtje voor de zekerheid) sloeg een gat van vijfentwintig gulden in mijn budget. In de avondzon liep ik langs een weg richting Londen. Er was een file naast mij en mensen in de file zijn zelden zo genereus om voor een lifter te stoppen. Als je stopt trekt de file net op en je hebt al de pest in over je slakkengang.
Bij mij stopte na enige uren toch een auto; een Ford Anglia. De slordig bebaarde eigenaar praatte honderd uit over Londen, zijn stad, en zijn werk. Hij runde een slaapopvang voor daklozen. Toen ik hem vertelde over mijn magere budget, was hij meteen bereid mij op te nemen in zijn daklozenpension. Ik sliep die nacht in een zaal met pakweg dertig rochelende oude zwervers.

Vier jaar later schreef Ralph Mc Tell zijn lied Streets of London', met daarin de strofe 'Have you seen the old men, outside the Simons Mission... '
Ik bleek geen Kerouac te zijn, maar die oude mannen voor de Simons Mission heb ik gezien, sterker nog, ik heb met ze geslapen.


freek

Geen opmerkingen: