15 juni 2009

Prakkizeren

Ik voer met de ms Dikkop (13 pk) over de wateren en Bijke voer met mij mee. De zon warmde, maar brandde niet. De lucht bewoog, maar woei niet en ik zag dat het goed was. Als kind las ik een stripverhaal waarin een dode Vikinghoofdman in een Drakar werd gelegd, die van de wal werd gestoten en dan langzaam de horizon en de lage zon tegemoet voer. Die laatste schitterende tekening blijft me bij.
En ik moest denken aan Gerrit Achterberg, die eenzelfde beeld gebruikte toen hij dichtte:

Aan het roer die avond stond het hart
en scheepte maan en bossen bij zich in
en zeilend over spiegeling
van al wat het geleden had
voer het met wind en schemering
om boeg en tuig voorbij de laatste stad.

Ik voer met de ms Dikkop (13 pk) over de wateren en soesde deze gedachten en herinneringen

freek

Geen opmerkingen: