21 december 2009

Hel

Laat ik meedoen met de hype rond de film 'De hel' , over de elfstedentocht van 1963. Steven de Jong heeft er, zo is mij verteld, een flitsend maar vlak verhaal van gemaakt. De Prins van Oranje vond de rolprent fantastisch en die prins heeft smaak, dus niet zeuren.

Zelf heb ik de elfstedentocht van 1963 niet gereden, maar wel iets wat daar op lijkt. De dag voor de Elfstedentocht werd de Elfmerentocht gereden, een tourtocht van zo'n 130 km, waar veel elfstedenrijders al aan meededen om de spieren los te gooien. En ik deed mee. Ook toen was het weer bar en boos en tien kilometer van de eindstreep in Sneek werd de tocht opgedoekt omdat het donker was en sneeuwduinen de baan onzichtbaar hadden gemaakt.

Dat was in Langweer, waar ik nu woon, maar ik moest naar huis en dat was toen vijf kilometer verderop. En toen begon mijn eigenlijke heldentocht, want ik ben dwars door besneeuwde weilanden, volgesneeuwde sloten en onbegaanbare landweggetjes naar huis gelopen op een paar leren klompslofjes. Toen ik thuis was heeft mijn vader mij langdurig gewreven.



freek

Geen opmerkingen: