17 juli 2012

schilderij


Het was, denk ik, 1956, om en nabij de Hongaarse Opstand.
Mijnheer Le Roy, vroeg mij om voor hem te poseren. Hij was mijn tekenleraar op de hbs in Heerenveen. Ik ben, samen met een klasgenoot, twee keer in zijn atelier geweest. Het ging achteraf bezien, niet om mij, maar om de verschillende kleuren groen in onze truien, maar dat wist ik toen niet. Ik dacht echt dat het om mij ging, toentertijd en was een weinig trots.
In 2008 zag ik het resultaat van de schilder. Het halffabrikaat lag opgeslagen in de werkplaats van de ecokathedraal. Mijnheer le Roy, nu Louis, had het daar opgeslagen. Ik was onthutst om mijn vroegere beeltenis weer onverwacht tegen te komen. Verborgen herinneringen werden levend
Nu is het 2012. Louis is nu dood. Eens zei hij tegen een Duitse bezoekster van de Ecokathedraal, terwijl hij naar mij wees: 'Das ist ein Schüler von mir!'
Daar was ik toen trots op en ben het nog.

1 opmerking:

Unknown zei

Natuurlijk ging 't om jou! Die roodharige sproetkop tegen dat groen van die trui. Van Gogh had er ook al wat mee. Ik hoop dat je het origineel mocht meenemen. Een leuke herinnering.