06 december 2013

Sinterklaas 2

 Vannacht gedroomd van die ene keer voor kleuterschool Pinokkio die later werd samengevoegd met de Aldegondeschool aan de Tugelaweg in de Transvaalbuurt. Een christelijke kleuterschool en omdat de Surinamers in hun thuisland slechte ervaringen hadden met openbare scholen , en de scholen van de Hernnhutters (zending) uitblonken in kwaliteit, werd deze kleuterschool nagenoeg uitsluitend door Surinaamse kinderen bevolkt. Voeg daarbij dat de schoolleiding ook de ouders had uitgenodigd voor mijn optreden en men kan zich de overbevolkte speelzaal voorstellen met een deinende zwarte mensenmenigte. De (mij onbekende) huurpiet had dat niet zo in de gaten en praatte tegen mij in een brabbeltaaltje met een dikke Surinaamse 'W'  (Oewel Sinterklaasje...) Achter mijn hand probeerde ik de Piet diverse malen attent te maken op deze omissie ( 'Hé jongen, normaal praten, er zitten allemaal Surinamers in de zaal) maar de Piet geloofde in zijn rol en wilde van geen ophouden weten.
In mijn droom stond de zaal op en begaf zich dreigend naar mijn wankele podium. Deze ontwikkeling is, denk ik, er bij gedroomd onder invloed van de Zwarte Piet discussie, heden ten dage.
In werkelijkheid ben ik vrolijk uitgeluid door ouders en kinderen: 'Dag Sinterklaasje daaag, daaag, daaag, daaag, Sjoewarte Piet.'

freek

Geen opmerkingen: