05 december 2013

Sinterklaas

Het is vandaag  5 december, de dag waarop ik een tijdje geleden nog een bezig baasje was. Ik was namelijk Sinterklaas op diverse scholen in Amsterdam en vanaf 8,00 in touw met schminken en optreden. Niet omdat ik dat fijn vond, ik vond het een gruwel, maar meer omdat ik het wel aardig kon en de vragers niet wilde teleurstellen. Een slapjanus dus.
Ik ben in die dertig jaar op de meest onterende manieren vervoerd: in een zijspan, een brandweerauto, bakfiets; op een scooter, een brommer, een tandem, you name it. Ik ben met hoogwerkers van een flatgebouw gehaald, door de politie opgebracht, niks was te dol, om mij te vernederen.
Aan de meest beschamende situatie was ik zelf debet.
Omdat ik haastig van de ene school naar de andere moest, was ik in mijn eigen autootje gestapt, mijter af, om naar Betondorp te racen, naar het schoolgebouw, waar eerder Johan Cruyff als leerling bivakkeerde. Ter hoogte van de Oosterbegraafplaats, op de Middenweg, kreeg ik een lekke band. Onthutst stond ik naast mijn auto en om het decorumverlies te beperken, had ik mijn mijter maar weer opgezet.  En al die toffe Amsterdammers gingen lekker toeteren, schateren en de duim opsteken terwijl ze langsreden. Niemand stopte om een poot uit te steken. Ik heb de laatste 500 m naar die school gewandeld en na afloop de bekeuring achter mijn ruitenwisser vandaan gevist.
Vanavond zit ik met vrouw achter een bakkie en een stukje banket en luister naar de storm.
Het is goed zo!

freek

Geen opmerkingen: