26 januari 2014

Van Veen


Soms kijk je in het verleden, precies op de plaats waar aan de toekomst wordt getimmerd. Archeologie in het platte vlak.
De Javastraat in Amsterdam, zaterdagochtend. De eigenaar van Het Lange Mes (voor al uw vlees, groente, fruit, brood en verdere etenswaren) renoveert zijn oude winkel in de Javastraat. Hij zat daar dik twintig jaar te handelen in het klein voor hij een paar jaar terug zijn succes oogstte in een veel grotere winkel op de hoek Javastraat/Sumatrastraat. Ik koop er elke zaterdag mijn perssinaasappelen (0,99 cent per kilo) en mag hem dus aanspreken. De oude winkel diende de laatste jaren als opslagruimte maar wordt nu herbouwd tot kekke groentezaak. Alles van de oude gevel moet eraf, zelfs zijn eigen spaanplaten bord met de tekst 'Het Lange Mes'. Midden in de tien minuten die zijn neef nodig heeft om drie generaties winkelnamen te verwijderen, verschijnt een glimp van toen: Van Veen's Slagerij. De paardenslager van de Javastraat. Ik heb daar nooit iets gekocht, ik ken die hele Van Veen niet, ik ben er in de jaren zeventig ongetwijfeld menigmaal langs gelopen zonder zijn etalage te bekijken en toch koester ik nu het moment dat die paar houten planken met zijn naam in beeld zijn.  

Metz in de buurt

Geen opmerkingen: