02 december 2006

De familie Babyboom (1)

...bron: CBS...

De vergrijzing. Je hoeft het woord maar te fluisteren in een overheidsgebouw of de paniek slaat toe. Is allemaal de schuld van mijn ouders. Die hebben tussen 1943 en 1950 een reeks broers op de wereld gezet die allemaal (op eentje na, die is bij de geboorte overleden) de komende decennia voor de vergrijzing zorgen. Als nagerecht van 1956 zal ik me daar te zijner tijd bij aanluiten.
De babyboomers, ik ben er tussen opgegroeid dus ik ken ze. Ze namen altijd de grootste gehaktbal uit de pan. Ze pikten de mooiste kamers in en bij elk spel bepaalden zij de regels. Binnenkort gaan ze dus de pensioenpotten leeg schrapen. Is allemaal uitgerekend door de ministeries en dus is er paniek. Toch valt het wel mee op de plaatjes van het CBS. Een dikke prop van broers wurmt zich door de piramide omhoog maar daarna, over pakweg dertig jaar, zal de rust weerkeren.

Metz wordt ouder

Geen opmerkingen: