21 februari 2007

Goedemorgen de mantelzorger (30) - no occurrances

...klik op de foto voor een vergroting...

Net nu minister Vogelaar miljoenen euro's mag gaan uitgeven ter verheffing van de oude wijken, wordt de sociale infrastructuur in de oude wijk van buurvrouw De Vries gekortwiekt. Onder verwijzing naar de kakelverse Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) wordt 2 miljoen euro per jaar bezuinigd (van 3,5 naar 1,5 miljoen) op - zo heet dat - sociale activiteiten & ontmoeting. Dat is immers niet meer van deze tijd. Dat is van de tijd van buurvrouw De Vries.
Het schijnt allemaal te moeten van de civil society, zo las ik op de site van mijn overheid. In een nota van het stadsdeelbestuur duikt de Engelse woordcombinatie maar liefst 76 keer op. Maar wat is dat eigenlijk, civil society? Volgens de VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten) en het ministerie van VWS - en die zullen het samen toch wel weten - is het kort samengevat "een systeem van vrijwillige verbanden dat uit gaat van betrokkenheid van burgers bij de publieke zaak en (...) beperking van commerciële invloeden".
Okay.
Mijn buurman die eens per week collecteert voor Amnesty International, levert daarmee dus een bijdrage aan de civil society. Ik begrijp het. Buurvrouw naar het buurthuis (doet ze trouwens niet meer, buurthuis is te ver, zij te oud), buurman hangt intussen de wereldburger uit. Civil world society.
Na lezing van de nota van het stadsdeelbestuur, ontstaat bij mij echter enige verwarring. Er is namelijk een concurrerende civil society. In ieder geval een andere opvatting. "Onder “civil society” wordt verstaan: Het terrein waarop bewoners, vrijwilligersorganisaties, verenigingen, stichtingen, kerken en moskeeën actief zijn".
Pastoors en imams dus. Ja, die zijn gewend met de collectebus te rammelen. Jarenlang mijn best gedaan onder de druk van n'importe welke pastoor dan ook uit te komen, wordt hij met overheidssteun weer op me losgelaten. Een miljoen euro wil het stadsdeel namelijk investeren in de civil society. Er moet "ruimte worden geboden om (commerciële) voorzieningen een kans te geven". Dat brengt de "civil society daadwerkelijk een stap verder". Weg met die duffe collectanten, niks ontmoeten, ruim baan voor de facturerende zwartrokken.
Welke civil society moet ik nu geloven? Ik heb de wet er maar eens op nagelezen en nu begrijp ik dat het een misverstand is. Een botsing der verzinsels.

Metz leest de wet