13 februari 2007

Guus' gemak

...Het Parool, vandaag...

Guus Hiddink vind ik een geschikte goser. Zuid-Korea, PSV, zijn nuchtere houding, niks van dat opgekrikte kantinetoontje dat menig collega typeert. Hij propageert ook geen doodschoppen en veegt zijn kont niet af met het shirt van de tegenstander. Guus is beschaafd. En toch hoop ik dat de rechter de eis van het Openbaar Ministerie - tien maanden onvoorwaardelijk voor oplichting (1,4 miljoen euro) en valsheid in geschrifte - overneemt. Gek eigenlijk. Ik ken de feiten en achtergronden niet en intussen wel op zo'n weblog blaten dat-ie de bak in moet. Waarom?
Ik vrees dat het komt door zijn doorgeslagen luchthartigheid op televisie. "Ja, morgen komt er repliek of dupliek of hoe noemen ze dat...". Plotseling is Guus' gemak een maniertje geworden. De foto van Hiddink in Het Parool van vandaag straalt ook de minachting voor de gewone wereld uit. Alsof hij wil zeggen: 'Waar hebben we het over? Of ik aan deze kant van de grens in slaap val of aan de andere kant?'. Vooral de nauwelijks waarneembare smile op het gezicht van zijn advocaat rechts op de foto geeft te denken. Maar bovenal het feit dat hij twéé advocaten heeft. Hij stelt toch ook geen twee keepers op?

Metz leest de krant