11 februari 2007

Slecht

...eerste prijs...

Het is moeilijk de juiste woorden te kiezen om de vervolging van de joden gedurende de tweede wereldoorlog te beschrijven. Alle begrip daarvoor. De woorden die Amsterdam.nl, het nieuwsmagazine van de Gemeente (met een hoofdletter! geen reserves ditmaal) Amsterdam kiest, missen echter alle gevoel en gewicht. Ik zie een vierdejaars stagiaire van de HBO-opleiding Communication, Management en Government voor me, die "slechte behandeling" intikt. Die joden, zoveel was haar duidelijk, waren niet geliefd bij de Duitsers. De eerste prijs in de categorie 'eufemisme van de week' gaat dus naar de gemeente, sorry, Gemeente Amsterdam. Ik vrees overigens dat de stagiaire de volle schuld zal krijgen zosnel er problemen ontstaan.
De tweede plaats gaat naar het ANP en Het Parool. Zij maken melding van een monsterlijk grote witte haai die mensen lastig valt. Ik zie een badgast voor me die zich na een duik bij de baywatch beklaagt: "Badmeester, ik werd lastig gevallen door een monsterhaai, da's verdorie al de derde keer deze week!"

...tweede prijs...

Hoe het dan had gemoeten? Wrang genoeg simpel: de joden werden vervolgd en vermoord door een monsterlijk grote witte haai.

Metz leest de krant