08 oktober 2008

Varkensflats


Het gaat niet goed met Waterland. Al enkele weken voelde ik tijdens het rondjes draaien door Waterland dat er iets niet klopte. Alsof ze stiekem de wegen hadden verlegd of dorpen omgedraaid. Vanmiddag pas zag ik het: maisvelden. Als ik me niet vergis zijn die dit jaar nieuw in Waterland, ik heb ze er tijdens een duizendtal inspectietochten de afgelopen dertig jaar tenminste nooit gezien. Ze horen er ook niet. Waterland is een land van sloten en meren (dieën) die af en toe veenklonten opboeren en verder van weilanden waarop koeien, schapen, ganzen en grutto's rommelen. Met in het midden de stompe toren van Ransdorp. Zo simpel en zo mooi kan het leven zijn. Tot de mais kwam. Ik telde zes velden met die malle sanseveria's. Nog even en de intensieve veehouderij bouwt zeven varkensflats tussen Zunderdorp en Holysloot. Dan liever een vinexwijk.

Metz in de natuur

Geen opmerkingen: