18 april 2014

Duindorp

de Volkskrant, 18 april 2014

Af en toe maak ik me druk over politici die vinden dat 'de buurt' meer zeggenschap moet hebben en dat de lokale politiek er is om belastinggeld te verdelen over initiatieven van buurtbewoners. Bewoners weten immers zelf het beste wat goed is voor hun buurt. En ik brand ook wel eens aan van praters in Pakhuis De Zwijger die een 'buurtwet' in elkaar willen knutselen. Na een stukje op een andere site, werd ik boos toegesproken door mensen die net zo lekker bezig waren de buurt te vernieuwen. Anderen zeiden dat ik die prietpraat niet serieus moet nemen. Het is een spelletje joh, een hobby van jonge academici die iets willen ontdekken en ambtenaren die kampen met een midlife-crisis.
Maar ondanks mijn luchtige kijk op de wereld en vrolijke inborst, erger ik me het Haagse groen en geel aan de naïeve omgang met democratische grondbeginselen. Aan het ontkennen van tegenstellingen en het toekennen van macht aan handige praters. Die handige praters zullen nu zeggen dat de ontwikkelingen in Duindorp exceptioneel zijn. Wat daar gebeurt kan natuurlijk niet, roepen zij verontwaardigd. Een burgerinitiatief is namelijk pas een burgerinitiatief als zij er het stempel burgerinitiatief op hebben geplakt. Hoe zei Orwell het ook alweer? All animals are equal, but some animals are more equal than others.

Metz leest de krant 

PS. Om de hoek van Duindorp ligt nog een leuke wijk.

Geen opmerkingen: