18 mei 2007

Plesmannen

Met de auto rijden door de Plesmanlaan in Badhoevedorp doet de mens goed. Door omstandigheden heb ik deze week vier keer door de Plesmanlaan gereden en werkelijk, daar kikker je van op.
Hoe komt dat?
De Plesmanlaan staat verkeer uit beide richtingen toe maar is daar te smal voor. Je moet in het begin van die 200 meter lange straat wachten tot de tegenliggers gepasseerd zijn voordat je er zelf door kan. Of de tegenliggers wachten op jou. Als je wacht is er bij elke tegenligger dat korte moment van saamhorigheid tussen twee exemplaren van de meeste geïndividualiseerde mensensoort ter aarde: de automobilist. Vlak voordat de tegenligger je passeert, tilt de bestuurder van de rijdende auto eventjes de vingers van zijn stuurwiel op. Maatjes ben je. Hij kijkt je niet aan. Jij kijkt ook niet, maar je ziet het wel: dat vlakke handje een slome tel omhoog. Als jij rijdt doe je hetzelfde, net zo terloops.
In die vier ritjes door de Plesmanlaan heb ik 23 handjes gezien en gedaan. En ik weet nu al wat ik ga doen als ik een wereldbange dag heb. Plesmannen.

Metz rijdt auto

Geen opmerkingen: