06 juni 2007

Integratie

Midden in Den Haag, op het Lange Voorhout bij de Hofvijver, moest ik gisteren denken aan mijn Marokkaanse kapper op de Javastraat. De Javastraat in Amsterdam, wel te verstaan. Niet te vergelijken met de Javastraat in Den Haag. Eigenlijk zijn het twee kappers, twee broers. Ze spreken prima Nederlands en de voertaal in de zaak is, afhankelijk van de klant, Marokkaans of Nederlands. De televisie staat op een Franse zender afgesteld. Bij binnenkomst voeren we een klassieke kappersconversatie.
Alles goed? Kinderen ok? Vakantieplannen? Beetje bijknippen? Oren vrij? zegt de kapper.
Drukke dag? Nieuwe zaak om de hoek? Van de zomer nog naar Marokko? zeg ik, want bij kappers praat je in vragen.

Omdat ik munten nodig had voor de parkeermeter en tegelijk haast had, schoot ik de moderne brasserie op de hoek van het Lange Voorhout in en bestelde een croissant.
"Sorry?", zei de jonge vrouw achter de kassa.
"Mag ik een croissant? Om mee te nemen".
De vrouw keek schaapachtig naar haar collega en die trok de stoute schoenen aan. "Do you speak English?"

Metz in de stad

Geen opmerkingen: