05 juni 2007

Voorzanger

...Het Parool, maandag 4 juni...


Het is merkwaardig gesteld met het lot van drie islamitische Amsterdamse basisscholen. Ouders en leerkrachten jammeren dat de overheid de betaling stopt maar tegelijk blokkeert de medezeggenschapsraad een islamitische herstart onder de vleugels van de Esprit Scholengemeenschap. Welke destructieve aardstraal krijgt het voor elkaar om namens de ouders en de leerkrachten, de scholen van diezelfde ouders en leerkrachten de nek om te draaien? Dat ruikt naar een gereformeerde Hollander en verdomd, dat is het is ook. Een intrigant die Achmed-en-allemaal de les leert. Geen milimeter van zijn koers afgeweken, overziet hij nu in zijn volste gelijk de puinhopen waar zijn volgelingen onder lijden. Uiteraard heeft onze moslimvriend daar zelf geen last van zelf. En vanzelfsprekend kan hij, alle boeken uit het boek der boeken citerend, bewijzen dat het de schuld van de heidenen is.

Korte tijd was hij leerkracht op een van de drie islamitische basisscholen, nam zitting in de medezeggenschapsraad en wist dit orgaan tot zijn spreekbuis om te vormen. Na beëindiging van zijn dienstverband (waarom eigenlijk?) werd hij adviseur van de medezeggenschapsraad. Een functieomschrijving die te denken geeft. Voor de pers is het echter een welkome functionaris. In medialand staat iemand die zegt te spreken namens islamitische ouders en leerkrachten, namelijk gelijk aan Allah.

Ook toenmalig minister Van der Hoeven en haar ambtenaren waren danig onder de indruk van de belezen man, die op zachte toon zulke wijze dingen verklaarde namens de ouders en leerkrachten van de islamitische scholen. Als zoete koek. Voorzanger heet-ie, Bart Voorzanger. Het is dat ik niet van naamgrappen houd. Hoedt u voor dit type bemoeial want het zijn de ergsten. Wolven op geitesokken.

Metz leest de krant

1 opmerking:

Bart Voorzanger zei

Geachte heer Metz,

wat een leuk stukje schreef u over mij … Jammer dat het twee jaar duurde voor ik het onder ogen kreeg. Dat krantenstukje herinner ik me nog wel. Meneer Parool belde me "om wat achtergrondinformatie", en publiceerde ons gesprek vervolgens als interview. Zo gaat dat, weet iedereen met media-ervaring. Maar ja, die had ik nog niet.
Van mij hadden die scholen best met Esprit verder gemogen, hoor. Maar de ouders wilden niet, en in het bijzonder onderwijs is de wil van ouders wet, als het goed is. Daar ís zulk onderwijs voor.
Overigens typeert u mij aardig. Ik ben weliswaar heel erg ongereformeerd (en al even onislamitisch, ik schrijf het er maar even bij), maar die geitenwollen sokken draag ik met graagte. In sandalen nog wel. Zomer en winter. Je hebt van die mensen …!

Een hartelijke groet
Bart Voorzanger