13 november 2008

Rituelen

Wij van het platteland kennen zo onze rituelen. Zo is er onze kermis voor afgesproken vrolijkheid, onze jaarvergadering van Plaatselijk Belang voor een verplicht potje zeuren, ons Skûtsjesilen voor het oppoetsen van onze dorpse trots en zo kan ik nog even doorgaan. Voor mij zijn er in het najaar twee rituelen van belang: het verwijderen van stront, kadavers en bladeren uit de dakgoten rondom ons huis en de jaarlijkse bespreking over de aankomst van Sinterklaas in ons dorp. Omdat ik sinds een aantal jaren dit kindvriendelijk klusje voor mijn rekening neem, hoor ik de bespreking bij te wonen. Er valt echter weinig te bespreken; mijn aankomsttijd staat sinds jaren vast, de sleepbootkapitein zou zich geschoffeerd voelen als we een andere boot namen en Hans breng mij al jaren met zijn koets met Friese paarden er voor naar de lokale sportzaal, alwaar ik ruim een uur het volk nog vermaak.

Dat staat allemaal in het draaiboek dat Boukje heeft gemaakt en elk jaar constateren wij dat dit draaiboek nog staat als een huis.


freek

2 opmerkingen:

Anoniem zei

beste Sint,

veel succes a.s. disdag,
voorzichtig varen!!!

deze week was ik 2 x in de eco cath.
groet, frouk

Anoniem zei

a.s. zaterdag!