12 oktober 2009

Bootje

Op 31 augustus jongstleden liep ik 's ochtend vroeg met Bijke een ommetje door ons dorp. Aan de steiger bij het meer lag een platbodem zoals we er hier wel meer zien varen. Het zijn meestal zeer autochtone ongebroken gezinnen die deze boten, aken, botters, snikken, schokkers, schouwen, snollen, jollen, bevolken.
Meestal is de scheepshond een Golden Retriever of een blonde Labrador.
De platbodem aan onze dorpssteiger lag hier ter ere van het honderdvijftigjarig bestaan van onze dorpse, maar Koninklijke zeilvereniging en zag er spic en span uit. Er was niemand aan boord en niemand in de buurt en ik kon de verleiding niet weerstaan om een moment op de rand van de boot plaats te nemen. Een bronzen plaquette in de kuip liet weten dat deze boot aan de eigenaar was geschonken. Het leek me een precieze eigenaar. De lak glom als een eikel, de lijnen lagen perfect opgeschoord en het dekkleed van het zeil was minutieus dichtgeknoopt. Deze eigenaar hield van een goed onderhouden schip, dat zag je zo.

Nu las ik in de krant dat het schip in 2007 en 2008 al voor €416.000 aan onderhoud had gekost en dat het dit jaar een onderhoudsbeurt nodig heeft van €326.000 En ze schreven erbij dat dit door u en mij wordt betaald.

Ik zou, als ik u was, een tweede offerte aanvragen , majesteit!


freek

Geen opmerkingen: